Skip to main content

Formandens beretning 2015

 

Generalforsamling i GrønnegadeCentret 27.02. 2015  - Formands beretning.

Velkomst:  God formiddag  - På Centerbestyrelsens vegne vil jeg gerne byde jer alle velkommen til den årlige generalforsamling i GrønnegadeCentrets brugerforening - en særlig velkomst til Sektionsleder Christian Blaase Johansen fra Ældre og Sundhed i Hillerød Kommune - dejligt,  at du også i år har fundet tid til at deltage.

Vi skal traditionen tro synge. I år skal det være Om det tidlige forår"Den blaa anemone", skrevet af Kaj Munck i 1943. Højskolesangbogen nr. 262. Den har jeg valgt, fordi der i 1. vers. 4. linie  står ”Den første dag i marts” og ved I hvad: Det er allerede i overmorgen, på søndag.

Atter i år vil Marianne Nørgaard glæde os ved at ledsage sangen på klaver. Marianne har lige nu kl. 10.00 stolegymnastik i Fuchsia, men hun har for vores skyld rykket det til kl. 10.15. Er det ikke rørende?  Mange tak, Marianne, Værsgo’, flyglet er dit!

 

Valg af dirigent: Centerbestyrelsen foreslår John Ibsø, formand for GCs Danseklub. Er der andre forslag?

 

Formandsberetning.

Indledning

Indledningsvis vil jeg bede forsamlingen rejse sig op, så vi sammen ved et øjebliksstille stund kanmindes de  medlemmer, vi har mistet inden for det sidste år. Vi tager på denne måde de gode minder om dem og deres bidrag til fællesskabet med i vores tanker.  

Tak.

Det er en glæde at se et så stort fremmøde – Det vidner om et stort engagement  blandt jer medlemmer og en vilje til at tage medansvar i vore bestræbelser på altid at være på forkant i de forhold, der vedrører vort område. 

Vi bestræber os på at holde os inden for en tidsramme på 2 til 2½ time.

Mit navn er - som I nok har bemærket -  Poul Christiansen. Jeg har været formand i 1 år og i alt været med i bestyrelsen i 3 år.

 
 
 

Centerbestyrelsens sammensætning og arbejdsmåde

Jeg vil - for god ordens skyld - kort  indledningsvis beskrive bestyrelsen og opridse regler og ansvar for den arbejde.                                                                                       Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer og 2 suppleanter.                                                  

I møderne deltager desuden Centerlederen, en repræsentant fra Ældrerådet samt en referent.

Ældrerådsrepræsentanten er nu Lars Rasmussen Larsen, som således sidste år afløste Vibeke Hansen. Vibeke er en dog en ægte frivillig i Grønnegadecenter-regie, idet hun i år har tilbudt at påtage sig hvervet som referent. En meget vigtigt opgave – mange tak, Vibeke.

 

Et bestyrelsesmedlem vælges for to år ad gangen, en suppleant for et år.                             

Der er 3 medlemmer på valg i ulige år og 4 medlemmer på valg i lige år. Herved sikres sammenhæng i bestyrelsesarbejdet.  Vi skal med andre ord i dag vælge 3 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.

Efter  generalforsamlingen  konstituerer bestyrelsen sig d.v.s. vælger formand, næstformand og kasserer. Derefter fordeles udvalgsansvar. Hvert bestyrelsesmedlem - også suppleanterne - har deres selvstændige ansvarsområde.

Bestyrelsesmøderne afholdes den første torsdag i måneden. 

I 2014 har der ikke været møder i juni på grund af for stort forfald og i juli, hvor Centret og vi holder sommerferie.  Mødetiden er fra 10 til 12.30 med efterfølgende fælles frokost, som bestyrelsesmedlemmerne naturligvis selv betaler!!.

Der har været afholdt 10 ordinære og 1 ekstraordinært

bestyrelsesmøde                          

Bestyrelsesmedlemmerne bærer i lighed med frivillige på job i Centret navneskilt. Bestyrelsesarbejdet har også i 2014 været karakteriseret ved et særdeles godt, konstruktivtsamarbejdsklima og et stort  engagement - det vil jeg gerne sige  alle i bestyrelsen en varm tak for

 
 

Overblik over året 2014 i GrønnegadeCentret - overskrifter og temaer

Jeg vil forsøge at tegne de store linjer om året 2014.                                                           

Nogle ting nævner jeg blot overskriftsmæssigt idet de enkelte udvalg efterfølgendevil aflægge en kort beretning, hvilket faktisk er et bevis på, at bestyrelsen udfører et hold-arbejde, som – vil jeg indskyde- fungerer ganske upåklageligt.

2014 har overordnet været et rigtigt godt år med stor mangfoldighed af aktiviteter og fornyelser, men også med udfordringer - og lad os straks se på en af de rigtig store udfordringer:

 

P-pladser og busforbindelse omkring  GrønnegadeCentret:                                                

Dette område optager - naturligt nok - sindene meget - især de akutte P-plads-problemer. Derfor vil jeg give en kort status:

Vi i rettede i november 2013 henvendelse til Hillerød Kommune  efter at en bagbo til den store P-plads havde gjort opmærksom på mulige forestående ændringer.

Ejeren af det gl. Rådhus ejer også den store P-plads, som jo virkelig har givet os problemer. I løbet af 2014 har vi afholdt mange møder med kommunen såvel på politisk- som på embedsmændsniveau både her og på rådhusetog ligesom vi løbende har haft en livlig og konstruktiv kontakt med ejeren af den store P-plads, som velvilligt lige indtil slutningen af januar 2014 har ladet GCs brugere benytte pladsen kvit og frit siden kommunens salg af det gl. rådhus.

En helt akut og overrumplende udvikling indtraf dog, da de nye ejere i Grønnegade 18-20 her lige over for satte P-skilte op svarende til 6 pladser på forreste P-plads, men samtidig lukkedes den store P-plads helt a.h.t. entreprenørarbejdet omkring det gl. Rådhus:

Facit: Vi har siden da manglet 42 P-pladser. Vi har bedt om akut  anvisning af - lovmedholdeligeP-mulighederveje omkring GC - på kort sigt -  og vi har, som bekendt yderligere været i tæt og intens dialog med kommunens Vej og Park-afdeling, for så vidt angår både parkering og fremkommelighed på lang sigt. Her tænker jeg naturligvis ogsp på bussituationen omkring GC 

Adgangen/tilgængeligheden  for alle medlemmer til GrønnegadeCentret er alfa og omega for Centrets liv og udvikling!! 

 
 

Vi må erkende, at parkeringsforholdene stadig er uudholdelige – både for os, men sandelig også for lodsejerne omkring Centret eller for den sags skyld for Hørkram-chaufføren, som dagligt udfordres ved varelevering til centret.

I mellemtiden er der yderligere sat nye P-skilte op på den bageste grund (med de 36 pladser), som, når entreprenører har ryddet runden, giver mulighed for at parkere MOD BETALING pr. Mobile Pay. Dette har jeg i talende stund ikke kunne få redegjort nærmere for hos repræsentanten for grundejeren. Situationen er dog uholdbar.

Kommunen har meddelt os, at der pågår forhandlinger fsv. angår omtalte grundstykke  og disse forhandlinger ”er i god gænge” som det beskrives.

Det bekræfter blot, at sager trækker ud, når mange instanser og beslutningstagere inddrages. Vi må altså væbne os med tålmod. Vi giver dog ikke op……

 

Busser

Hvad angår busforbindelser kan vi dog glædeligvis konstatere, at de mange møder og bestyrelsens vedholdenhed har resulteret i en glædelig meddelelse fra borgmesteren i oktober 2014, nemlig at et nyt stoppested – Stutmestervej -  er etableret i normal rutedrift for busser, der kører ad Frederiksværksgade. Altså både i dag- som aftentimerne og dermed også lørdage og søndage. Det vurderer vi som en oplagt forbedring.

Bussen, som vi kan konstatere, stadig holder udenfor Centret vil vi formodentligt kunne beholde, indtil en ny køreplan træder i kraft. Dette skyldes tekniske forhold vedrørende frister for afmelding af bestående rutenet.

Sagen er dog ikke slut, for vi mener nemlig, at et fodgængerfelt på Frederiksværksgade bør etableres for yderligere sikring af vore medlemmer og andre brugere i øvrigt. Og et læskur synes vi da også er et rimeligt ønske.

Jo, bestyrelsen arbejder videre – også på det punkt – stol på det! 

 

Nyskabelser og forbedringer:   ( som hører under Teknik -og Aktivitetsudvalget.

I marts 2013 blev vores store lærred og projektor i Anemone som bekendt etableret. En stor forbedring af vores tekniske muligheder - som vi ved i november 2013 er blevet yderligere forfinede ved storskærme i Bellis og Clematis. Så nu kan alle se, hvad der bliver vist på det store lærred samtidig i alle 3 lokaler. 

I 2014 har vi yderligere fået råd til at anskaffe et nyt videokamera med tilhørende nødvendigt særligt videoudstyr. Det har allerede været i anvendelse ved Nytårskoncerten i januar.  Sammen med vores velfungerende lydanlæg har vi på den måde fået et fornemtMedieudstyr – vi er rigtigt godt kørende –det giver os mange muligheder i fremtiden til - forhåbentlig -  mangefælles store oplevelser.

Ikke mindst, når jeg nu meddeler, at vi i december 2014 fik leveret en ny scene, som med sin fleksibilitet , store funktionalitet og brugervenlighed  giver os helt nye muligheder for- og lyst til at tage i anvendelse til mange arrangementer fremover.

 Jeg er sikker på, at revyfolkene allerede nu glæder sig til at tage den nye scene i brug og ”stå på de nu ikke spor skrå brædder”.

Vi må takke alle, der har bidraget både økonomisk og praktisk til at disse nyanskaffelser er gjort mulige.

 

Særlige begivenhede i året:                                                                                                                                                                                                                          

I juni havde vi besøg af Seniorudvalget, der som bekendt har Bente Claudi som formand. Desuden deltog personer fra kommunens administrative ledelse, heriblandt Vibeke Abel. 

Mødet havde et fint forløb med god gensidig information. Vi benytter altid en sådan lejlighed til ”at sælge os selv på bedste måde”. Vi gør i hvert fald vort til, at vi ikke glemmes.

I august – nærmere bestemt d. 16. august - fejrede vi årets store lønningsdag. Frivilligfesten. Jeg har forstået, at alle hævede både løn, overarbejdsbetaling og feriepenge. Sådan skal det være. Fuldt fortjent. 

Det blev en dejlig dag – har jeg hørt. Jeg er stadig meget flov over ikke selv at være tilstede, hvilket skyldtes, at jeg ganske enkelt ikke kan finde ud af at holde styr på ugenumre og faktiske kalenderdage.  Det glæder mig dog, at ingen savnede mig.

Lad mig nævne, at det er besluttet, at frivilligfesten fremover altid skal finde sted i august måned.

I kommunens årlige Frivillig-arrangement i september, der som noget nyt foregik udenfor rådhuset på en virksomhed, nemlig BiogenIdec, meddelte vi ikke vores deltagelse, hvilket skyldtes nogen forvirring omkring tilmelding mv.

Vi havde dog ´én person med  - denne var personligt inviteret – én af vore frivillige modtog årets Frivilligpris 2014 – en meget stor anerkendelse og ære for vedkommende selv naturligvis men så sandelig også for os i GC.

En af vore ægte frivillige i ordets bogstaveligste forstand, Ejner Nielsen, blev kaldt op og hyldet i alles nærvær.

Hjerteligt tillykke, Ejner Det er fuldt fortjent. Du er en værdig repræsentant for frivillige i GC. Vi er glade og stolte på dine vegne.

 

D. 26.  august havde vi besøg af Kastanjehaven fra Åbenrå. En institution , der som vores skal skabe gode rammer for seniorer, idet de dog også har til opgave at betjene mere plejekrævende borgere. 

De kom her for at lære og for at få inspiration og gode råd omkring det ”at køre et center”, så derfor har både Bente og Anette været meget på banen.

De udtrykte stor tilfredshed med dagen og kvitterede med at invitere personale og  bestyrelse med til officiel indvielse af deres lokaler d. 3. september. Det blev en fornøjelig dag og vi indgik et venskab ved samme lejlighed og kalder fremover Kastanjehaven og GrønnegadeCentret fort venskabsinstitutioner.

I oktober havde vi besøg af borgmester Dorte Meldgaard, der som et led i sin tiltræden, ønskede at aflægge besøg i ”sine” institutioner. Borgmesteren udtrykte stor tilfredshed med vores måde ”at køre tingene på” og undlod ikke at nævne, at ”GC jo er fredet for I er jo selvhjulpne og klarer jer selv. Vi hører jo kun fra jer, når der er et reelt behov”.  

 
 

En glædelig nyhed- eller to:

 

Bestyrelsen har for nyligt drøftet, hvad der kunne være af ønsker, hvis vi ”vandt en million”.

Her blev følgende bragt frem:

Nye lamper i caféen

Mørklægningsgardiner i A,B og C

Vaser og lysestager

(ny) Informationstavle ved receptionen

Ny lyssætning  i A, B og C

 

Vi  har IKKE vundet en million, men Torsdagsbanko eller Bankoklubben har skænket os kr. 20.000,- som tak og som udtryk for klubbens taknemmelighed for lån af lokaler kvit og frit og for deres ret til at benytte sig af husets faciliteter, ikke mindst den gode service i caféen.

Er det ikke flot?  - Vi siger tusind tak.

Herudover har GrønnegadeCentrets Venner for ganske få dage siden yderligere meddelt os, at de skænker os ligeledes kr. 20.000,-.

Vi er så glade. Tusind tak!

 

Fremtiden:

En stor begivenhed venter os i næste måned. Vi skal fejre Centrets 20-års jubilæum. En styregruppe har det sidste år arbejdet med planlægning i den forbindelse og mange medlemmer har været inddraget i dette arbejde. Mere vil jeg ikke afsløre her. 

I vil meget snart modtage information om alt dette og jeg er sikker på, at  det ikke vil gå stille af. I kan godt glæde jer til nogle fornøjelige dage henholdsvis d. 17.-  og d. 19. marts. Det er faktisk lige om lidt………

 

Samarbejde ind- og  udadtil:

Bestyrelsen vil gerne takke Støtteforeningen" GrønnegadeCentrets Venner" for den ihærdige indsats den yder på den økonomiske front, men også i form af de store oplevelser som "Vennernes" arrangementer bibringer GCs medlemmer. Bestyrelserne i Venneforeningen og Brugerforeningen har i den forgangne periode yderligere over for hinanden markeret, hvordan vi står sammen omkring GrønnegadeCentrets fortsatte udvikling. Vi kan kun opfordre endnu flere til at melde sig ind i støtteforeningen og deltage i Venneforeningens generalforsamling i næste måned, den 27. marts.

Endnu en gang tak til Bankoklubben for den flotte gave.

Også stor tak til Dansk Røde Kors for imødekommenhed omkring afholdelse af to  årlige instruktionsmøder omkring hjerte - lunge - redning og brug af hjertestarter.

Et instruktionsmøde, som bestyrelse har krævet, bliver obligatorisk for ALLE frivillige. Det er ganske enkelt et must, at vi alle kan træde til og yde førstehjælp, når det kræves.

 

Her vil jeg afslutte min del af beretningen, og sammen med udvalgenesefterfølgende beretninger vil det udgøre bestyrelsens samlede beretning for året 2014. 

Ved afslutningen af generalforsamlingen vil jeg anmode dirigenten om ordet for afrundende bemærkninger.

 
 
 

AFSLUTNING:

 Denkultur - det  miljø - den særlige stemning eller ånd, som vores gæster/ besøgende mærker og betages af, opstår ikke fra den ene dag til denanden. Den er sået, passet og plejet  af samspillet mellem de personer, der er kommet her gennem nu snart 20 år. Centerlederne BirgitStofberg og Bente Most samt øvrige ansatte i GC har i disse år inspireret til et samarbejdemedalle de frivillige, medtovholdere og skiftende bestyrelser samt hele den  storemedlemsskare.

Vi skal fortsætte de gode takter og til stadighed sige og tænke:

 HVAD KAN OGSÅJEG GØRE FOR GRØNNEGADECENTRET  - hvad kan jeg bidrage med til dette righoldige fællesskab.

EN VARM TAK TIL ALLE - det gælder ansatte: Bente, Annette, Lone og Jytte, alle frivillige, alle tovholdere - ja alle medlemmer og venner – TAK FOR INDSATSEN I 2014.

Tak til dirigenten, John Ibsø for ledelse og fornem power point-præsentation.                                                                 

 

     Poul Christiansen, formand 27.02.2015  

Tilbage til toppen