Skip to main content

Generalforsamling Formandsberetning 2019

Generalforsamling i GrønnegadeCentret 22.02. 2019  - Formandsberetning.

Formandsberetning.

Indledning

Indledningsvis vil jeg fastholde en kær og vigtigt tradition her i centret ved den årlige generalforsamling ved at bede forsamlingen rejse sig op, så vi sammen ved et øjebliks stille stund kan mindes de medlemmer, vi har mistet inden for det sidste år. Vi tager på denne måde de gode minder om dem og deres bidrag til fællesskabet med i vore tanker.

Her i søndags modtog jeg således det triste budskab, at et kært og meget afholdt medlem af Centret og centerleder gennem mange år, Birgit Stofberg er afgået ved døden.

Jeg beder om et øjebliks stille stund…………….Tak.

Det er en glæde at se dette massive fremmøde – Det vidner om et stort engagement  blandt jer medlemmer og en vilje til at tage medansvar for Centret i vore fælles  bestræbelser på altid at være på forkant i de forhold, der vedrører vort område.

Vi bestræber os på i dag at holde os inden for en tidsramme på 2 til 2½ time.

Mit navn er Poul Christiansen. Jeg har været formand i 5 år og i alt været med i bestyrelsen i 7 år.

Centerbestyrelsens sammensætning og arbejdsmåde

Jeg vil - for god ordens skyld og af hensyn til nye medlemmer – indledningsvis kort  beskrive bestyrelsen og opridse regler og ansvar for dens arbejde.                                                                                                                         

Centerbestyrelsen består af 7 medlemmer og 2 suppleanter.                                                  

Et bestyrelsesmedlem vælges for to år, en suppleant for et år.  Der er 3 medlemmer på valg i ulige år og 4 medlemmer på valg i lige år. Herved sikres sammenhæng i bestyrelsesarbejdet.  Vi skal med andre ord i år, altså i dag vælge 3 bestyrelsesmed-lemmer og 2 suppleanter.

Umiddelbart efter  generalforsamlingen  - det er faktisk i dag kl. ca. 13.00 - konstituerer bestyrelsen sig d.v.s. vælger formand, næstformand og kasserer. Derefter fordeles udvalgsansvar. Det er dog ikke helt rigtigt, fordi netop dette har tidligere været meget overvældende for nye medlemmer, som jo ofte intet kender til netop vores bestyrelses arbejdsmåde og ansvarsomfang, så i år vil vi på mødet kun give en kort introduktion til vore kommissorier, hvorefter vi på førstkommende bestyrelsesmøde d. 7. marts vil fordele udvalgsposter eller kommissorier, som vi jo kalder det.

Hvert bestyrelsesmedlem - også suppleanterne - har deres selvstændige ansvarsområde – vi kalder det et kommissorium.

Bestyrelsesmøderne afholdes normalt den første torsdag i måneden.

I bestyrelsesmøderne deltager desuden Centerlederen, en repræsentant fra Ældrerådet samt en referent. Ældrerådsrepræsentanten er formanden for dette, Birgit Vejby,  som hermed er med på 2. år i denne egenskab.

I 2018 har der ikke været møder i juli, hvor Centret og vi holder sommerferie.  Mødetiden er fra 10 til 12.30 med efterfølgende fælles frokost, som – og det er vigtigt for mig at nævne - bestyrelsesmedlemmerne naturligvis selv betaler!!

Der har været afholdt 11 ordinære bestyrelsesmøder. Vi har i perioden ikke  indkaldt til ekstraordinære bestyrelsesmøder.

Dette var dog lige ved at blive en realitet, men på grund af nogen uenighed i bestyrelsens ledelse og vanskelighed ved tidsmæssigt at indpasse dette, blev det ikke genemført.

 Ejheller har der været behov for at indkalde forretningsudvalget, som i øvrigt består af formand , næstformand, kasserer og centerleder                          

Bestyrelsesarbejdet har i 2018 været karakteriseret ved et stort  engagement og god vilje til at løse opgaverne i fællesskab.

Denne beretning er min femte som formand og i de fire foregående år har jeg kunnet udtrykke stor glæde ved at kunne løfte i fællesskab. Desværre har der i  denne min femte periode siden sidste generalforsamling været behandlet sager, som det ikke har været mulighed for at komme til enighed om.

Vore møder har derfor været præget af mismod, magtesløshed på grund af opslidende debatter, som er endt frugtesløse.

Alle i bestyrelsen, suppleanter og øvrige deltagere i møderne har lidt under dette.

 At det skal være – om ikke sjovt – så i det mindste rart at være frivillig – husk bestyrelsesmedlemmer og suppleanter er også frivillige – har slet ikke været tilfældet i denne periode. Det har for den enkelte været meget belastende og har i den grad medvirket til manges overvejelser om,  hvorvidt det har været umagen og indsatsen værd og om disse stridigheder, som det ikke har været muligt at bilægge, måtte have som resultat at tanker om at træde ud af bestyrelsen har været nærliggende.

At vi som bestyrelse debatterer med vore samarbejdspartnere og andre udadtil, er en naturlig del af vort arbejde, men at vi indadtil strides, dræber en hver form for lyst til at være påtage sig et ansvar, til at være frivilig.

Herudover har jeg af familiemæssige- og hebredmæssige årsager siden maj været nødsaget til at ændre i ledelsen og koordineringen af bestyrelsesarbejdet. Næstformand Hans Rosenkvist og bestyrelsesmedlem Niels Madsen har indvilget i dette og er med mig er indgået i et – kalder vi det – triumvirat, i hvilket vi i fællesskab har planlagt, tilrettelagt og fordelt de ledelsesmæssige bestyrelsesopgaver.

Jeg benytter denne lejlighed til at takke begge for, at de beredvilligt trådte til, og ydede en stor indsats, hvilket for mig  har været en kærkommen og nødvendig hjælp.    

 Lad mig tilføje, at jeg siden sidste generalforsamling d. 23. februar 2018 trods alt har kunnet glæde mig over et dygtigt og engageret hold, som - de vanskelige arbejdsbetingelser til trods - har gjort alt for at løse opgaverne og få enderne til at  mødes.

Derfor vil jeg benytte denne lejlighed til at udtrykke en varm tak til alle i bestyrelsen  - også suppleanterne - og øvrige deltagere i møderne for veludført arbejde og stort engagement.

Overblik over året 2018 i GrønnegadeCentret - overskrifter og temaer

Jeg vil forsøge at tegne de store linjer for året 2018.  Nogle ting nævner jeg blot overskriftsmæssigt, idet de enkelte udvalg efterfølgende vil aflægge en kort beretning, hvilket er jeres bevis og en bekræftelse på den enkeltes medvirken til at bestyrelsen udfører et holdarbejde, som – splid til trods – HAR fungeret.

2018 har overordnet også været et travlt år med stor mangfoldighed af aktiviteter og fornyelser, men også med udfordringer - og lad os straks se på den rigtigt store udfordring, som nu i mere end 5 år har voldt os stort besvær, har afstedkommet mange møder internt, møder med kommunen, forvaltning, embedsværk og naturligvis også medarbejdere, naboer, repræsentanter for boligselskaber, ja endog politiet. Sagen har endnu ikke kunnet afsluttes, selv om vi trods alt er tættere på målet:

Ja, i gættede rigtigt….

P-pladser omkring  GrønnegadeCentret:                                                

Denne sag – de akutte P-plads-problemer optager - naturligt nok – stadigt sindene meget og det vel at mærke på 6. år.

Lad mig give en kort status: Vi rettede i november 2013 henvendelse til Hillerød Kommune, da vi erfarede, at kommunen havde solgt den store P-plads på Skolegade – altså den bagerste. Ydermere måtte vi  afgive 6 pladser på den forreste P-plads ud mod Grønnegade. Vi mistede ialt 52 p-pladser. Vi bad derfor dengang om akut  anvisning af - lovmedholdelige P-muligheder på veje eller blot rimelige p-pladser omkring GC.

Vi må erkende, at parkeringsforholdene aldrig vil blive som før. De er stadig ikke tilfredsstillende – hverken for os, men sandelig heller ikke for vore gæster og lodsejerne omkring Centret.

Netop lodsejerne i området – vore naboer – følte vi os nødsaget til at inddrage i marts 2017.

Vi indkaldte derfor til et beboermøde – vi kaldte det også en nabohøring og vi blev glædeligt overraskede. Der var stor deltagelse og stor forståelse for fælles problemer og stor vilje til en fælles løsning.

Lad mig nævne bare ét bevis på deres velvilje, som vi  ser dagligt, idet vore naboer på den anden side af Grønnegade - på Grønneager midlertidigt har tilbudt os 8 pladser i dagtimerne på hverdage. Det er vi naturligvis meget taknemmeligt for, men i praksis har brugen af disse pladser også voldt vanskeligheder.

Efter at Boligselskabet – KAB – for at sikre, at der ikke parkeres ulovligt til gene for egne beboere, har set sig nødsaget til at regulere brugen af p-arealet ved at inddrage et selskab til administration og kontrol af pladserne, må vi erkende, at vi trods boligselskabets velvilje slet ikke i praksis har opnået den gevinst, vi kunne ønske.

Snarere tværtimod.  P-selskaber lever i sagens natur af at udføre p-kontrol, hvorfor boligselskabet i vores tilfælde må acceptere, at der ikke gælder særordninger, som begrænser eller umuliggør p-selskabets indtjening.

Altså på ene side at boligselskabet opnår en reel beskyttelse af deres p-pladser og at p-selskabet ser en administration af dette så attraktiv, at det kan betale sig.

Vi – som jo reelt er årsag til en særordning – er her kommet i klemme, fordi nogle af vore medlemmer har modtaget en afgift, som det hedder, fordi gældende regler ikke er overholdt.

Vi kan kun beklage dette. Boligselskabet har på vores foranledning i nogle tilfælde kunnet overbevise p-selskabet om urimeligheden i nogle afgifter og afgiften er trukket tilbage, men for os er det langt fra optimalt og slet ikke den løsning, vi håbede på.

Vi forstår godt, at vore medlemmer grundigt overvejer, om de vover at parkere dér.

Der er dog også sket mere i sagen om de forringede parkeringsforhold. Vi inddrog forrige år kommunens Vej og Park-afdeling og vort lokale politi for klart at gøre opmærksom på forholdene og kom med forslag til løsninger.

Vi blev da mødt med forståelse fra både politi og kommune og vi blev præsenteret for konstruktive løsningsforslag og en realistisk plan for iværksættelse at tiltag.

Allerede i slutningen af 2017 fik vi anvist 5 nye parkeringspladser her ud for køkkenet, som blev etableret i en hast og flittigt bliver brugt allerede.

Ligeledes på vores egen parcel  - altså pladserne herude og de tilsvarende pladser på Jensensvej 8 er det slået fast, at det er vore, hvilket ER blevet meddelt lejere på hhv. Grønnegade 13 og på Jensensvej 8 -  tydeliggjort med skiltning.

I løbet af 2018 er det også med skiltning og gul kantstensmarkering både på Grønne-gade og på Jensensvej tydeligt markeret, hvor- og på hvilken måde parkering er lovlig. Dette er sket i vores samarbejde med politiet og kommunens repræsentanter.

For så vidt angår skiltning, er der desværre sket en fejl, idet nogle dobbeltrettede p-forbudsskilte desværre er enkeltrettede, altså kun kan ses fra en ene side. Kommunen har dybt beklaget dette. Vi afventer, at dette snarest bliver rettet.

Lad mig i denne forbindelse erindre om, at vi har indgivet høringssvar ad to gange i sagen allerede under det tidligere byråd, således at vore parkeringsforhold kunne indgå ved behandling af kommunens økonomibudget for perioden 2017 – 2020 og igen for perioden 2018 til 2021.

Vi indstillede , at der i budgetlægningen afsættes midler til de nødlidende parkeringsforhold.  De forbedringer, jeg netop omtalte for et øjeblik siden, skal således ses uafhængigt af dette.

Som det allersidste i sagen kan med meddele, at næstformand Hans Rosenkvist  og jeg deltog i et dialogmøde d. 31.1.19 på rådhuset, indkaldt af udvalg for Arkitektur, Natur og Byplan, fordi der nu foreligger konkrete planer for bebyggelse af den grund på Skolevej 5, som vi jo måtte afgive på grund af kommunens frasalg af denne. Med andre ord det, der startede hele vores – vil jeg kalde det – føljeton om vore ringe p-muligheder i området.

Vi var ikke indbudt, hvilket man beklagede, var en fejl, men en nabo, som vi har haft en god dialog med i hele sagsforløbet, bad os deltage, hvilket vi gjorde.

Det blev præciseret, at det kun var et indledende, opklarende møde, fordi kommunen ønskede alle væsentlige forhold belyst inden endelig stillingtagen. Vi sad dog tilbage med en lidt anden opfattelse, idet overskriften ”Igangsætning af lokalplan 450 for boliger på Skolegade 5.”, som økonomiudvalget har besluttet at igangsætte arbejdet med udarbejdelsen af, kunne give indtryk af meget konkrete planer for gennemførelse.

Det påtænkte byggeri, der af Pitzner Ejendomme, som er ejer af grunden, er tænkt udført som opførelse af 4 rækkehuse i 2 fulde plan med en højde på 8,5 meter, blev forevist på mødet.

Vi undlod ikke at gøre opmærksom på, at det var direkte usandt, når der i indkaldelsen stod, at ”der var givet øget mulighed for parkering på Grønnegade ved hjælp af skiltning. Desuden er der også tilbudt privat betalingsparkering på grunden”. Vi gjorde derfor opmærksom på, at denne øgede mulighed for parkering i praksis havde frataget os netto 42 reelle parkeringspladser.

Hvis byggeriet bliver en realitet og igangsættes, har vi tydeligt påtalt, at vi vil kæmpe med næb og klør for, at de sidste 10 pladser på grunden ud mod Grønnegade ikke bliver benyttet som bygge- og oplagsplads. Allerede i dag kan vi se, at pladserne er taget i brug som  gæsteparkering og andet af beboere i Rådhusstræde. Vi følger sagen nøje og har forlangt, at vi indkaldes som deltagere i fremtidige møder. 

Forsikring af frivillige er en anden sag, som bestyrelsen har arbejdet med i året.

Ved en sammenligning med andre institutioner og organisationer fremgår det, at frivillige ofte blev ligestillet med ansatte ved udførelsen af deres arbejde. Vi bad således kommunen gøre rede for, hvilke regler, der gælder for os her i Centret og på hvilket grundlag, sager afgøres .

Da sagen skulle løses landspolitisk som generel lovgivning på området, afventede  kommunen denne sags udfald på borgen. Et lovforslag er nu vedtaget og Hillerød Kommune har færdiggjort sagen om forsikring for frivillige i kommunens institu-tioner.

Forsikring er meget kompliceret. Mange af jer har sikkert i løbet af livet været ude for en sag, hvis udfald man ikke rigtigt kunne overskue eller var enig i, men jeg vil meget kort sige om vores situation her i centret som frivillige:

Vi ER forsikret  - vi er forsikret i udførelse af vort arbejde her i Centret i tilfælde af ulykke på lige fod med ansatte i Hillerød kommune og dens institutioner. Der er dog særlige definitioner på arbejdet, dets udførelse og tidsforbrug, men det er rimelige regler, som gælder alle, der er i et beskæftigelsesforhold. Det væsentlige er, at vi efter disse nærmere regler ER i et beskæftigelsesforhold og derfor forsikret. 

Som jeg sagde, er forsikring meget kompliceret og kræver ofte grundig og langvarig sagsbehandling. Vi indtager ikke en særstilling i forhold til andre ansatte. Såfremt der findes en privat forsikring, vil den oftest ”overtage skaden” helt eller delvist. Lovgivningsmæssigt inddrages Arbejdsskadestyrelsen altid og det er herfra, at sager afgøres.

For os frivillige her i Centret vil jeg sige, at  vi har opnået godt resultat.

Tillykke med det!     

Danske seniorer

-har jeg skrevet her som overskrift.

Vi stiftede bekendtskab med Foreningen Danske Seniorer ved et tilfælde, fordi vi i anden forbindelse var blevet præsenteret for en sag om betaling af afgifter for afspilning af musik ved vore arrangementer og aktiviteter.

Vores centerleder kunne nemlig chokeret fortælle os, at hun efter at have indberettet vores brug af musik til KODA, havde modtaget en regning på mere ned 20.000 kr., hvilket ifølge det oplyste skulle dække vores årlige afgift for benyttelse af musik mv.

AV! AV! Den gjorde ondt!

Her kommer Danske Seniorer ind i billedet, fordi  - kunne vi læse i deres medlems-skrift – Danske Seniorers aftale med KODA betyder, at medlemsforeninger trygt kan spille musik ved egne arrangementer uden at skulle huske at indberette og betale KODA.

Den lå jo lige til højrebenet. Vi spurgte foreningen om det virkeligt kunne passe.

Svaret var ja. Vi skal indrømme, at vi herefter ikke i detaljer nærmere overvejede fordel og ulemper ved medlemskabet, men straks indmeldte os med et såkaldt foreningsmedlemskab, som kostede 1250,- kr. årligt.

Det var næsten for godt til at være sandt. At betale 1250,- og spare mere end 20.000 kr.

Vi undersøgte nu særlige forhold omkring det at spille musik. Var der forskel på, under hvilke former musikken blev benyttet. Var det vore egne afspillere eller instruktører. Var det instruktører udefra, som i denne egenskab og måske mod betaling spillede musik.

Vi sluttede, at vi stort set kunne få dækket hele regningen.

Det gav Danske Seniorers os medhold i, så de talte vores sag over for KODA.

Svaret måtte vi vente længe på. Danske Seniorer meddelte os, at de havde gjort alt, hvad der stod i deres magt, for at overbevise KODA . Ikke mindst, fordi Danske Seniorer over for os netop havde understøttet os i vore grunde til at indmelde os.

De måtte dog meddele os, at – og det næste har vi desværre hørt og lidt under mange gange tidligere - at fordi vi som institution er kommunalt forankret, så er det et anliggende mellem ikke Centret, men Hillerød Kommune og KODA.

Dér står sagen lige nu. Vi er meget spændte på, om kommunens juridiske afdeling, som derfor nu er gået ind i sagen, er i stand til at vende den til vores fordel.

I bestyrelsen har vi efterfølgende drøftet, om vi overhovedet har nogen glæde  af dette medlemskab af Danske seniorer. Der knytter sig flere fordele ved et medlemskab. Foreninger  (som os)  kan blandt andet efter særlige regler gøre brug af mange rabatordninger ved deltagelse i arrangementer.

Alt dette satte vi os ikke ordentligt ind i ved indmeldelsen. KODA-regningen overskyggede alt, men vi har besluttet, at vi i løbet af året 2019 nøje vil afveje fordele og ulemper og derudfra vurdere, hvorvidt medlemskabet skal bibeholdes eller opsiges.    

Ældresagen

-er det næste, jeg vil omtale.

I forbindelse med nyvalg i mange af Ældesagens lokalforeninger, således også i vort område, kontaktede den nyvalgte ledelse af lokalforeningen os, fordi man ønskede at drøfte nogle sager, som vi havde naturligt sammenfald og fælles interesse i.

Ældresagen er jo flittig bruger af vore faciliteter og dermed gode betalere for blandt andet benyttelse af lokaler. Samarbejdet har i vore øjne altid fungeret godt og problemer er løbende blevet løst.

Det er klart , at når både vi og Ældesagen tilrettelægger arrangementer, er det vigtigt, at der ikke sker sammenfald i ensartede arrangementer. Det ER forsøgt undgået og vi mener, at vi altid med rimeligt varsel har informeret herom.

Der er derfor enighed om, at der både skal arbejdes på at afholde arrangementer i fællesskab og på at information om arrangementer begge veje er vigtigt og skal gives i god tid, så unødig dobbeltplanlægning og emnesammenfald undgås. 

Til mødet havde Ældresagens repræsentanter også et ønske om genforhandling af betingelser og priser for lokaleleje.

Dette faldt uheldigvis sammen med Centerledelsens beslutning om at hæve priserne for lokaleleje, hvilket i øvrigt fik énstemmig opbakning fra bestyrelsen.

Det vil jeg omtale ved at fortsætte med…

Nødvendige prisjusteringer

Efter at centerlederen måtte beklage, at vi ikke længere selv var i stand til at rengøre vore toiletter og derfor var nødt til at betale os fra dette ved køb af rengøring ”ude i byen” med den derved uundgåelige voldsomme belastning af budgettet, blev beklagelige prisjusteringer nødvendige.

Vi taler her om  en merudgift på ca. 55.000 kr. i et allerede lagt budget, som centerlederen måtte finde dækning for.

Netop beskrevne nødvendige stigning af lokalelejen var en del af dette. Da lokalelejen ikke var ændret igennem en årrække, blev et ønske om en fordobling af lokaleprisen imødekommet, om end det isoleret set er en voldsom stigning. Ved en undersøgelse af prisniveauet for lokaleleje i kommunen kunne en sådan stigning til fulde forsvares. Vore priser tåler en hver sammenligning med priser andetsteds.

Efter grundige drøftelser i bestyrelsen, bakkede denne desuden op om en stigning i kontingentet for motion. Det årlige kontingent er herefter sat op fra 400 kr. til 450 kr. – også her understøttet af det faktum, at kontingentet ikke var blevet ændret i en årrække., ligesom vi vurderede, at kontingentet er af en meget favorabel størrelse, når det sammenlignes med andre udbydere af motion i kommunen

Centrets mange motionister har efterfølgende nøje drøftet rimeligheden af denne stigning og repræsentanter for disse har skriftligt overfor bestyrelsen redegjort for deres vurdering af stigningen. Dette at ikke alle vore medlemmer tager del i stigningen - altså en mere solidarisk løsning. Af kontingentet for motion i forvejen til fulde dækker de løbende udgifter til vedligeholdelse af redskaber mv.

Dette er taget til efterretning i bestyrelsen og vil indgå i vore overvejelser fremover. I denne forbindelse skal det nævnes, at dersom centrets økonomi ændres gunstigt, er det meddelt repræsentanterne for motion , at kontingentstigningen vil blive neutraliseret.

Nyskabelser, nyanskaffelser og forbedringer:

Hvis jeg nu siger, at der ikke er sket nyanskaffelser og forbedringer i 2018, så gør jeg mig skyldig i en usandhed. Igen i år har centerleder Anette Høyer vist både Brugerforeningen – altså os - og Grønnegadecentrets Venneforening det, vi kalder Anettes ønskeseddel.

For brugerforeningens vedkommende har vi overholdt vores løfte vedrørende finansiering af vort fine centerblad, som for et par år siden var tæt på at få en stykpris på 5 kr. hæftet på sig, idet et beløb på 15.000 kr. dengang blev sat som den årlige udgift til trykning af bladet. Denne udgift har brugerforeningen påtaget sig at dække, fordi brugerforeningen dengang syntes- og stadig synes, at et medlemsblad skal være gratis.

Da det forrige år blev besluttet at skifte gardiner ud i huset, delte vi denne post op i budget for stueetagen, som blev afregnet i 2017 og førstesalen, som først blev finansieret i 2018. En udgift, som bestyrelsen har betalt halvdelen af – altså 15.000 kr.

Vi har derfor bibeholdt den gode tradition. Nemlig at vore brugerforening ikke bare skal være velhavende i banken, men at brugerforeningen lader vort Center drage fordel af de indtægter, som brugerforeningen – altså I – skaffer os ved flittig deltagelse i vore arrangementer.

Nu vil jeg kort omtale vort samarbejde med andre….

 

Centre og institutioner

For mere end 4 år siden indgik vi et meget givende og frugtbart samvær og samarbejde med Kirsebærhaven i Åbenrå, som vi etablerede kontakt med. Kirsebærhaven er en kommunalt forankret institution, som skulle finde fodfæste i virkeliggørelsen og igangsættelsen af et Center for ældre i Åbenrå Kommune. De udfordringer, de stod i, mindede i den grad om det, vi har været igennem siden vores start i 1995.

Det er blevet til flere besøg hos hinanden. Sidst var vi i Åbenrå i marts 2018 og jeg skal love for at de dér har haft glæde af gode tips fra os om mange forhold – daglig drift, medlemshvervning, kantinestyring og –salg, administration, økonomi og frivillighed.

Ikke uden stolthed kunne de fortælle os at medlemsantallet på 4 - 5 år er steget fra ca. 150 til nu ca. 800, så lige nu står de i akkurat samme problemer som os – pladsmangel. Alt for få- og små lokaler med et stramt budget. Mange ønsker fra medlemmerne kræver kreativitet og idérigdom, men man maser på med krum hals og stor optimisme. Vi synes ærligt talt, at de er dygtige – de har lyttet til os, har kopieret gode idéer. De er nået langt.

Der er faktisk rift om os. Man må have hørt om os i den store verden, for Anette har travlt med at arrangere besøg fra yderligere tre institutioner i den nærmeste fremtid.

Flere institutioner har meldt sig. Således er næste besøg fra Lundebjerggård i Frederikssund tirsdag d. 19. marts.

  1. 2. april kommer der repræsentanter fra Skovgården i Værløse og d. 9. april får vi besøg af Teglværksgården i Korsør.

Vi synes, at denne kontakt med andre institutioner er meget givende og den gensidige erfaringsudveksling kan vi sandelig også drage stor nytte af.

Når jeg taler om vort samarbejde med andre institutioner bør jeg også nævne, at vi igen i år har haft besøg fra Japan. Endda to gange.  Og igen kan vi sige, at japanerne lader sig repræsentere meget bredt. Det har tidligere været på højt ministerielt niveau, særlige organisationer, seniorsammenslutninger, uddannelsesfora og ungdomsorganisationer. Alle kommer de – som regel 8 – 12 personer, fordi det i Japan er rygtedes, at her i Hillerød findes der en institution, som ved en ganske særlig organisationsform – her tænker jeg naturligvis på vores helt unikke ordning med at køre et center for aktive ældre stort set ved hjælp af frivillige. Det er der stor respekt om i Japan. 

I løbet af året er har vi også introduceret et nyt logo. To røde bogstaver G og C vendt mod hinanden, omsluttet af et hjerte, der er grønt og naturligvis åbent for oven. Det var det flotte resultat af kreativitet fra en arbejdsgruppe, som vi uden utidig indblanding gav arbejdsro . Farverne, udformningen, symbolerne fortæller alt, alt om os. Nærmere beskrivelse er unødvendig. Tillykke med det fine logo, som flittigt bruges.

Hvad angår bestyrelsens sammensætning måtte vi desværre allerede efter 2 - 3 måneder tage afsked med Per Ove Lindberg, valgt som 2. suppleant, som af helbreds- og familiemæssige årsager måtte trække sig fra bestyrelsen.

Ved valget til bestyrelsen i februar sidste år fik Lone Nielsen lige netop ikke stemmer nok til at få pladsen som 2. suppleant, men da denne plads, som netop efter et par måneder blev ledig, valgte bestyrelsen som en korrekt fortolkning af vores vedtægt at spørge Lone, om hun var villig til at overtage pladsen. Lone svarede hurtigt positivt på vores henvendelse og overtog derved det ledige kommissorium – Ydre miljø - som siden da er passet til vores store tilfredsstillelse. Under Ydre Miljø hører tilfældigvis også den netop grundigt omtalte Parkeringssag, som Lone således hurtigt blev kastet ind i.

Referentrollen – en meget vigtig funktion i vores bestyrelsesarbejde – det at udarbejde præcise referater fra vore bestyrelsesmøder er i mange år blevet dygtigt og kompetent plejet af Marianne Jønsson.

Marianne synes nu, at der er andre lige så vigtige ting her i livet, så Marianne har besluttet at stoppe med udgangen af denne valgperiode - altså i dag, når referatet fra det konstituerende møde, som finder sted her umiddelbart efter generalfor-samlingen, er færdigskrevet og netop dette referat skal skrives af Marianne.

Det har været utroligt rart og en stor fornøjelse at arbejde sammen med Marianne, så bestyrelsen og især jeg, som har haft et forbilledligt samarbejde med Marianne, vil gerne benytte denne lejlighed til at udtrykke en stor tak for veludført arbejde gennem de mindst 7 år, jeg har været med i bestyrelsen. Tak, Marianne. Du kan trække dig tilbage fra denne post med god samvittighed.

Udskiftning i bestyrelsen sker i år med henvisning til vedtægten ved at 2 suppleanter atter er på valg, fordi suppleanter kun sidder i én periode, altså et år. Det er Grete Bjerager og netop omtalte Lone Nielsen, som begge genopstiller, hvilket vil fremgå af dirigentens gennemgang af dagsordenens punkt 7, der finder sted senere i dag.

Til gengæld må vi i år desværre tage afsked med Elsa Baunsgaard, som efter kun en valgperiode på 2 år må trække sig af helbredsmæssige årsager. Bestyrelsen har naturligvis stor forståelse og respekt for denne beslutning og takker hermed Elsa for veludført arbejde og en stor indsats med ansvaret for Informationsudvalget.

Tak til Elsa for veludført arbejde og sit bidrag til et godt arbejdsklima i bestyrelsen.

Niels Madsen har desværre også meddelt bestyrelsen, at han ikke kan stille sig til rådighed for bestyrelsen og derfor også har besluttet at trække sig efter kun én valgperiode på 2 år. Bestyrelsen vil også her udtrykke stor respekt og forståelse for beslutningen, som Niels begrunder med et arbejdspres, som har vist sig større end det, som bestyrelsen i sin tid ”solgte bestyrelsesarbejdet på”.

Det er klart, at vi altid skal være ærlige, når vi beskriver opgaverne og det tidspres, der ligger for den, der påtager sig opgaver i- og for  bestyrelsen.

I hvert fald må jeg som formand være meget opmærksom på, at der ikke tegnes et for rosenrødt billede af det meget vigtige arbejde, der ligger foran et medlem af  bestyrelsen.

Når det er sagt, så er det bestyrelsens oprigtige mening, at Niels dygtigt og med stort engagement har plejet ansvaret for det meget vigtige kommissorium, Oplysningsudvalget.

Også til Niels skal lyde en stor tak for et særdeles veludført arbejde i oplysningens tjeneste. Du kan også trække dig tilbage med god samvittighed.

Når jeg nævner Hans Rosenkvist, vil mange tænke på Hr. GrønnegadeCentret. Hans kan med rette sidestilles med store fremskridt og mange sejre for vort Center.

Ingen – absolut ingen – har lagt så meget arbejde og et forbilledligt, ja, næsten ufatteligt engagement i sit virke til glæde for dette Center, som vi alle elsker og som netop på grund af især Hans er nået så langt i sit næsten 25-årige liv.

Igennem mere end 10 år har Hans utrætteligt lagt sjæl og adskilligt tusinde timer i arbejdet for os brugere af centret.

Hans har været med på mange områder, men især Sundhedsudvalget, som naturligt har været Hans’ gebet, har nydt mere end bare godt af en formidabel pasning, både når det gælder Centrets egne arrangementer, dygtigt tilrettelagt af Hans, men sandelig også i mange foredrag og arrangementer i et meget positivt samarbejde med Hillerød kommune og andre eksterne organisationer, herunder Røde Kors.

Vi skylder Hans stor tak for alt, idet vi ikke er uvidende om, at netop så store indsatser har trukket store veksler på familiens velvilje, uden hvis accept dette slet ikke har været muligt.

Hans, hvor er du?

Mange tak, Hans.       

Fremtiden:. -kan vi som bekendt ikke spå om, men bestyrelsen forsøger alligevel at kigge ind i fremtiden – at gøre sig tanker om fremtiden, at arbejde med tanker om, hvordan Centret og vi vil udvikle os fremover.

Vi ønsker på den måde at være forberedte på, hvad der venter os og ikke mindst, have indflydelse på- og direkte være med i planlægningen, tage højde for, hvad der skal ske med os og vort Center. Vi  vil derfor altid være velforberedte i vores dialog og forhandling med eksempelvis Hillerød Kommune, når beslutninger skal tages. Vi vil  således fastholde vores rolle som part i sagerne og ikke blot lade os blive reduceret til klientrollen. Altså at beslutninger tages uden om os. Det lyder måske arrogant . Nuvel. Vi mener det. Vi VIL have indflydelse.

 

 

Vi forsøger nemlig at foregribe denne- og andre situationer – at være på højde med situationen - blandt andet ved at afholde seminar, som indledes på en årlig seminardag i efteråret, hvor bestyrelsen, centerlederen og hele personalet trækker sig tilbage, forlader huset, for at få arbejdsro. Dette afføder – og har altid affødt  en længere møderække med nedsatte arbejdsgrupper. En tidskrævende, men meget givtig og vigtig proces.

Disse seminarer tager vi – både personale og bestyrelse - virkeligt seriøst. Der hersker en utrolig korpsånd. Der udvises en fantastisk arbejdsiver og der arbejdes intenst med at få vendt hver en sten.

Dette års seminar er dog kendetegnet ved, at jeg har overholdt et længe næret ønske om at temaer og emnevalg ikke skulle blive lige så tids- og ressourcekrævende som det har været tilfældet de foregående år i min formandsperiode.

I år er kun ét punkt på dagsordenen, bogstaveligt talt. Til gengæld et meget vigtigt emne og jeg kan meddele, at der er blevet gået til den med liv og sjæl.

Hvad er dette års- og eneste  seminaremne så?

Det er meget enkelt, men det er meget vigtigt og vil fylde meget det næste års tid, nemlig:

Centrets 25-års jubilæum marts 2020”!

Dette arbejde vil i sagens natur fortsætte med såvel nuværende- som nye bestyrelses-medlemmer.

Efter sidste kommunalvalget blev  vi pr .januar 2018 underlagt Udvalg for Kultur og Fritid med Rikke Macholm som formand.

Bortset fra en enkelt orienterende møde med det samlede udvalg umiddelbart efter tiltrædelsen har vi ikke mødtes siden.

Vi lagde op til løbende møder for gensidig videns- og informationsudveksling, men der har fra kommunal side ikke været tid til dette endnu.

Det tolker vi således, at – og det er udvalgsformand Rikke Macholms egne ord – der er stor tillid til centrets ledelse og bestyrelse. Vi klarer jo alt selv og jeg vil tilføje, at der er tradition for, at vi ej heller beder om hjælp, før der er behov for det.

 Samarbejde ind- og  udadtil :

 Bestyrelsen vil gerne takke Støtteforeningen " GrønnegadeCentrets Venner" for den ihærdige indsats, den yder på den økonomiske front, men også i form af de store oplevelser som "Vennernes" arrangementer bibringer GCs medlemmer. Bestyrelserne i Venneforeningen og Brugerforeningen har i den forgangne periode yderligere over for hinanden markeret, hvordan vi står sammen omkring GrønnegadeCentrets fortsatte udvikling.

Det er mig derfor meget magtpåliggende at opfordre endnu flere til at støtte op om – og melde sig ind i støtteforeningen og derved have ret til at deltage i Venneforeningens generalforsamling i næste måned. Den finder sted d. 29.3.19. kl. 10.00 her i centret.

Dette kunne så være min beretning for perioden siden sidste generalforsamling og jeg har bevidst hermed tilstræbt at adskille tingene, fordi alt, hvad jeg har omtalt i dag til fulde er forhold, som det har været mig magtpåliggende redeligt og loyalt at redegøre for overfor denne generalforsamling. Det er faktisk min pligt.

Som jeg omtalte i min indledning er det dog desværre ikke lykkedes et flertal i bestyrelsen gennem mange opslidende debatter, som ofte er blevet personlige, ubehagelige og direkte opslidende for den enkelte at overbevise et mindretal af bestyrelsen om, at behandling af en given sag endegyldigt er færdigdebatteret og slut.

Et til dato fornemt samarbejde mellem bestyrelse og centerledelse har derved været under voldsomt pres.

Dette mindretal har således til denne generalforsamling under dagsordenens punkt 6. stillet tre forslag til afstemning blandt medlemmerne – altså jer, der i dag er til stede.

Jeg vil derfor bede dirigenten om ordet for en vigtig meddelelse til generalforsam-lingen efter dirigentens introduktion af disse tre forslag til afstemning under dagsordenens punkt 6 og inden afstemningen sættes i gang. 

 Med disse ord vil jeg afslutte min del af beretningen, og sammen med udvalgenes efterfølgende beretninger vil det udgøre bestyrelsens samlede beretning for året 2018.

Ved afslutningen af generalforsamlingen vil jeg atter anmode dirigenten om ordet for afrundende bemærkninger.

 

(……herefter udvalgsberetninger)

 

Tilbage til toppen